lördag 30 december 2017

AT-flashback

"It’s almost impossible to plan for every situation, every whim, every factor that’s beyond your control, especially when you’re talking about roughly four months of backpacking through 14 states, 6 national parks, and 8 national forests and over more than 400 named peaks."
"The Appalachian Trail is difficult, disparaging and often uncomfortable. Yet, the lows are tempered by the highs, making the rewards entirely worthwhile despite the hardships you are sure to endure. Your life becomes simple; food, shelter, water; wake up, hike, go to sleep – rinse and repeat."


No book you can buy, read or study will lift your pack up to Springer Mountain in Georgia or to the summit of Mount Katahdin in Maine. Only you can do that. For yourself … or anybody or anything you choose.
And
No one finishes anything they don’t begin.


torsdag 28 december 2017

En stor stark

Sitter och tar en kall.


Ett vackert bärnstensfärgat lageröl med stor maltkropp vars smak utgörs av rostat korn och det känns som julafton.

Äsch egentligen trycker jag bara i all enkelhet en kall pilsner mitt i käften.

Gott är det men det skall inte vara så förbannat märkvärdigt.

Men julafton är det, I gom och datum.


Hahahaah... Nä jag tillbringade inte julafton ensam på kvarterskrogen.

Jag hade en alldeles förträfflig jul.

Det om jul.

På tal om öl.


Jävla apa.

APA... Är en Pale Ale Från Amerika.
Med amerikansk Humle därav namnet vill jag få för mig. Nordamerika om man skall vara petig.
USA...Det landet har fan inte funnits längre än Bodens fästning men nån jäva egen IPA skall dom ha.

Jomen det får dom väl ha egentligen men dom är allt för roliga Över there, Hålla på å vara så märkvärdig.
Nu efter ha har tyckt att Budwieser, Millers, Coors och Michelob är guds(USA) gåva till mänskligheten har dom "uppfunnit" craft beer (Hantverksöl) och tycker att jag som är europé inte borde dricka sådant piss som PBR och måste dricka Craftbeer istället.

Skumt.

Uppsvinget och kovändningen från att man skall dricka en riktigt BUD till "Usch! sådant skräp som Millers Light är bara vatten, drick Abita wrought  istället.




Det är skumt.

😆

Men.

På tal om kovändning.
Jag påpekade nyss att "Amerika", som vi lite slarvig säger, är ett land med färre år på nacken än jag har i statens tjänst och att dom därvid icke skulle ha rätten att göra så kallat finöl.
Det är ju förstås fel av mig.

Som vi säger i Sverige:
- Sorry!

Nu skall jag villigt erkänna, och således tala emot mig själv.
USA har tillverkat öl väldigt länge och är ett stort och erkänt öl-land


Jag vill minnas att jag och cowboysarna drack någon öl även så tidigt som  på 1800-talet. Och med det sagt så är Amerikansk öl långt ifrån ljus lättdrucken öl. 


Dom där Amerikanarna håller även på att framställa pre-prohibition bira. De ruffigare, fylligare varianterna av lager, så kallade ”pre-prohibition”, syftar till att göra öl som den smakade före 1920-talets förbudstid i USA.

Så det finns historia.

Sedan 1980-talet har tusentals småbryggerier växt fram och på så sätt ritat om ölkartan i världen.

Så vad gnäller jag om?
Nja jag har lugnat mig ordentligt men om skall jag harva på lite till med norrbottniskt inskränkt bjebbel så är jag irro på att nuförtin skall alla öl med klass ha en smak av melonpapayacitrus å sommaräng för att hänga med i populariteten.

Detta att det alltid skall ha en blommig smak med sting av enbär (Humlen) är en av anledningarna till att benämningar som craft beer och hantverksöl börjar kännas meningslösa.

I takt med att såväl stora som små bryggerier tagit sig an nya öl, ingredienser och metoder har begreppet blivit svårare och svårare att få ett ordentligt grepp om. Låt oss istället prata om ölen utifrån mer konkreta parametrar. Vilka då, Ja de som är viktiga för just dig naturligtvis.

Är ölet gott eller inte?

Naturligtvis går det att grotta in sig såsom vinkännare i alla tider har gjort. Är det bryggt av ett stort eller litet bryggeri? Är det bryggt med traditionella råvaror eller är det gjort med tillsatser? Är bryggeriet självständigt eller (del)ägt av ett större företag? Vad är det för smaker som tränger igenom?

Men framförallt, ta reda på om;
Är detta gott!

eller rör det upp för mycket känslor.


Nu måste jag utå'kut.


söndag 24 december 2017

What did Adam say today?


It's christmas, eve!



Med det sagt så önskar jag från mig till er alla, en riktig

fredag 17 november 2017

NOVEMBER RAIN.




 
- I vilket land gör man lumpen flest gånger?
 
-  ? ? ?
 
- Armen-igen!



















Lite mellansnack:
Jag har ålagt mig själv lite bärsrestriktioner.
Av kaloritekniskaskäl så dricker jag inte bira när andan faller på utan endast vid, som det heter, speciella tillfällen.
 
Titta så kul det blir då. ☆

 



 😂 Visste du att äldre kinesiska singlar får inte längre söka kärleken på Ikea.
 

 
 
Jo, Det var nämligen så att ett av Ikeas varuhus i Shanghai har två gånger i veckan utsatts för dejtande pensionärer.
De köper en kaffe på restaurangen och "tillbringar en hel dag med att bara konversera med andra", rapporterar kinesiska CCTV enligt BBC. Ikea svarar nu med en skylt: "Ingen mat – ingen sittplats".
Dejtingklubben är "olaglig" och anklagas för "ociviliserat beteende"

Tokigt.
 
 
 
 
 

Drillchill




Jag tränar på men är fortfarande inte tillbaka till någon acceptabel nivå. Har klivit tillbaka lite och kör kortare pass och målet är att köra det ofta. D.v.s. jag siktar på att leverera ett pass på 6-10 km varje dag istället för som förr 3 sådana & 2 pass på 15-21 km varav minst hälften av passen i terräng.

Nu vet jag faktiskt inte om den skillnaden spelar så stor roll.

Eller JA! jag vet till och med att det första upplägget är bättre för leder, styrka och syre.Den långvariga belastningen på kroppen stärker hållfastheten i muskler, senor, ledbrosk och ligament. Uthålligheten förbättras naturligvis bäst genomför långa träningspass under, ja säg två gånger i veckan. Sedan behövs det, framförallt nuförtiden några så kallade återhämtningspass i ungefär tre dagar mellan varje långpass för att träningsstimulansen ska bli optimal.

upplägget jag hade tidigare hade ju alltså en tydligare träningspulsering (variation 😉) Med det sagt så har jag... börjat träna lite alternativ träning. Jag kör lite benstyrka, roddmaskin och kortpass 4k med milöverfart på löpband.


Tanken med nuvarande upplägg att endast kuta kortare pass men ofta är att jag skall "finna lyckan i löpet", ha mycket vila (inte bli så trött efter varje pass) men få kontinuerligt arbete i och med att jag kör varje dag samt att inslagen av alternativ träning stimulerar muskelgrupper jag inte kommer åt lika lätt i det vanliga löpet.

Det som dock förväntas ge bäst resultat så småningom är att jag kör benstyrka en gång i veckan.

Den absolut bästa övningen för bland annat/eller framförallt:) rumpan är utan att överdriva Borzovgång!

Det är som ett utfallssteg men med större belastning. Du tar ett stort kliv fram så stort att du kan sätta fingertopparna i marken. Låt det bakre benet vara lite böjt och utan att sätta knän i marken ska du pressa dig upp med hjälp endast av det främre benet. Ta direkt ett stort kliv fram med ditt bakre ben så att övningen flyter.

Namnet Borzov kommer från Friidrottaren Valerij Borzov från Ukraina, med sina framgångar och medaljer så fick han också denna underbara övning uppkallad efter sig.

För böveln, det här med bodybuilding och benstyrka var det inte igår jag körde sist!

Jag kör än så länge endast en gång i veckan för jag borde nog smyga igång med benträningen annars lär jag väl bli sängliggande och oförmögen att gå i veckor.
Bildresultat för leg day gif
 
 

Planen är dock att jag skall köra 2 benpass/v inom kort. 

Vintermånaderna ger utmärkta möjligheter att bygga upp den viktiga uthållighetsförmågan i lugn och ro men jag kommer självklart inte vänta till vårmånaderna innan jag lägger in långpass igen.

Nu kööör vi !!


måndag 13 november 2017

Säkert och bra bostadsområde.


BEGYNNANDE FRAMTIDSTRO.
Östbergaborna klagar på det dåliga ryktet deras område börjar få.

Min mening var från början att skämta om hur jävligt fel det blev när en säger motsvarande: 
Jaaa några bilbränder här och där stör ju lite men det är en fin mix av människor här.



Här tänker man till, vi går till tidningen och berätta hur fint det är här hemma. 

Dom tycker alltså att det är kanonfint.
 
Allt är förstås politikerna och samhällets fel som svikit individer.

Eller något annat.

 Detta något har helt raderat vanligt folkvett och höjt nivån av hot, våld, hänsynslöshet och empatibristbeteende.

Det har gått så långt att vanligt folk inte ens anser att rädsla att vara ute i mörker och några bilbränder då och då är helt åt helvete.

Vi bor i ett bra område.


Jag ironiserar och gör mig lustig över texten men jag får fan i mig magknip när det anses att bilbränder är normalt men onödigt.
Och detta i ett område som inte räknas till fulländat getto - no go zone.

Texten består i stort av:
Man kan inte vara på torget när man vill och bilen kan brinna upp när som helst
Ovanför det innehållet sätter man rubriken 
BEGYNNANDE FRAMTIDSTRO.

söndag 12 november 2017

Jag känner mig sjuk.

Nja inte just nu i och för sig.

Om du skulle fråga ordförande i löparsällskapet skulle en säga att jag är sjuk jämt.
 
Anyhow, ibland när jag tar en vilodag är det för att jag känner mig sjuk. På senare år har jag blivit förståndig eller rädd så jag sjukar mig från träningen lite då och då när jag känner mig låg. 
Känner efter så att säga.
Jag brukar säga:
-  "Jag känner mig svag", som att jag har feber. 


Det kan också vara:
-  "Jag tror att jag har ont i halsen".
Tror alltså.  :)

Känslan beskrivs föredömligt av superMatte så här:

  .... ont i halsen. Eller, egentligen inte ont. Mer den där diffusa känslan av att man hela tiden känner att man har – en hals ?
Ni vet. Som att man plötsligt blir konstant medveten om kroppsdelen mellan huvudet & axlarna & att den har ett innanmäte…