tisdag 5 maj 2020

Komma sent, inte hålla tiden, vara försenad.

ATT INTE KOMMA I TID TILL ETT FÖRUTBESTÄMT MÖTE. 

Jag har några vänner.
Jag har bland andra en vän som alltid kommer försent oavsett scenario och jag har en vän som alltid kommer exakt i rätt tid oavsett omständigheter.

Alla är vi lika alla är vi olika.

Är man två i ett planerat sällskap är det mycket illa att anlända omeddelad efter utsatt tid. 
Detta helt enkelt av det självklara anledningen att den som är i tid hamnar ensam i ett väntläge. 
Detta väntläge blir sysslolöst då det är en osäkerhet om din vän kommer om 30 sek, inte alls eller om 15 minuter. Detta gör att du kan inte företa dig alternativ aktivitet såsom dricka en vänt- öl, gå på en promenad eller sätta dig i en park längre bort och läsa bok i detta väntläge.

Naturligtvis kan man söka samband med den försenade eller stå rakt upp och ned och fippla med mobilen men nu tog jag upp den tjuriga delen av väntan i denna text.

Är man tre blir den som kommer försent utsatt av dom andra två som väntar. Det är vanligt att de som väntar gaddar ihop sig mot den försenade vilket kan skapa oskönt stämning. 
Förvisso... just själva väntningen underlättas av att man har sällskap och inte besväras nämnvärt av den tredjes sena ankomst. Alternativt har man ett gemensamt samtalsämne. 
En gång är ingen gång men...
Varför är hen alltid sen.?
Är dens tid viktigare än våran?

Kommer två för sent i ett potentiellt sällskap av tre blir den som är ensam att vara i tid utsatt på flera nivåer, rent av kränkande så vi släpper det scenariot där flera är försenade och utgår från att en person är försenad .

Förväntas man bli 4+ i ett sällskap kan en försening ramla mellan stolarna på ett fördelaktigt sätt för den försenade då deltagarna förhoppningsvis anländer ettappvis. Det blir förlängda och etappvisa hälsningsprocedurer som tar sin tid och alla får sin hälsningsfras centrerad.

Är mötesplatsen endast en samlingsplats för vidare förflyttning kan det dock bli massiv gruppkritik framförd till den omeddelat försenade. 
 
Det är viktigare att komma i tid på en meddelad framskjuten tid  än att anlända ett tidigare klockslag än ändringen men med omeddelad försening på den ursprungliga tiden.
Något sådant.

Vid ett planerat möte.
Vet du att du inte hinner anlända 5 min före utsatt tid då KOMMER DU bli försenad och det åligger dig att meddela sen ankomst. 

Att meddela sen ankomst ca: 10 min före utsatt tid är nästan som en omeddelad försening men ändock acceptabelt.
Meddela försenad ankomst så tidigt som möjligt och ge den andre som ev. stressar för att verkligen komma i tid ta det lugnare eller styra om sina planer och kunna utföra annan sysselsättning i lugn och ro innan mötet. 

☆Det om detta☆

Jag sprang lite nyligen. 
Var ganska nära att ta personligt rekord på en sträcka (segment)
Jag blev försenad.
En sekund från att komma i tid. Dvs springa så fort jag någonsin gjort. Låter lite kanske men för att slå min bästa tid var jag således tvungen att springa på dubbelt så lite tid eller hälften så kort tid som jag var försenad.

Inga kommentarer: