tisdag 26 februari 2019

Blir det nått med träningen.

Jodå nu börjar jag komma i något som liknar i fas med träningen.


* Hailstorm

Jag kan inte baka ensam - Jag behöver gäst.

Tanken var att jag skulle smyga igång med löpningen i december och sen efter nyåret börja köra hårt/hårdare.

Jovars, så blev det inte riktigt.
Januari blev tung och det kändes som om jag inte utvecklades något alls första veckorna.
Allt var tungt och jag fick löparknävarningar lite då och då.
För att inte få något längre skadebakslag så la jag in ca tre vilodagar på lämpliga ställen i veckan första tre veckorna.

Att det gick tung och att jag fick slitningar berodde naturligtvis på att det konstant var snömodd från helvetet. Att jag fortfarande trodde att jag var Hailstorm* gjorde också att jag sprang med relativt tung ryggsäck allt som oftast.

Jag fick inte ett steg gratis på något av passen.
Jag gick i alla backar då menar jag  nedförsbackar också, bara för att det heter backe.


Så här i efterhand så kanske det bara var bra och det stärkte nog kropp och själ tillslut... men det var tunga veckor.

Med det sagt så skall jag berätta att jag vet att även om jag har tappat mycket i löpningen så kommer uthålligheten tillbaka tillslut bara jag håller i och kör på. 

Och då går det snabbt att öka.

Kan till ett exempel informera att har haft stora problem med 5 km där jag måste gå en stund redan efter 2 men så efter bara 2 veckor ihållande träning funkar det med betydligt fler km utan att stanna. 
Säg 10-15 km utan att behöva stanna och svära.
Det är ett spel med psyk och fys.

Nu har jag rätt mycket erfarenhet och kunskap om att jag klarar av långa distanser så det underlättar med självförtroende.

Notera... Är du inte van skall du INTE öka så mycket och så snabbt men det jag ville säga är att DU kan också. Håll bara i träningen och variera fart och distanser lite grann och då & då så kommer löpningen helt plötsligt vara en njutning.

Bortåt 21 januari släppte det lite fast jag tog beslutet att hålla fast vid min reviderade plan att köra på vidare med grundträningen för att stärka lederna. (Som man skall göra då om man har legat av sig en längre tid.)

Det börjar så sakteliga gå upp för en att man är ju inte 49 längre.

SÅ 11 februari ökande jag distanserna på enskilda pass och ökade således då Kilometer/Vecka och startade träna för att utvecklas på fler plan än att undvika skador och sådant tjafs.

Nu siktar jag på 7-10 mil i veckan under två veckor sedan tar jag en vecka med lugnare träning (varannan dag eller något kortare pass) och sedan går jag på en tvåveckorskörning igen.

Kommande två hårdkörningsveckor lär jag nog dra ned på antalet distanspass och i stället öka på längden på långpassen.

Denna vecka är en lugnare vecka & det passar alldeles förträffligt bra att ha en friare vecka nu då jag fyller 50 på onsdag.

OM jag bestämmer mig för att delta i Täby Extrem Challenge 27/4 så lär jag kanske omvärdera upplägget igen och istället köra hårt hela mars/april med någon tvådagars återhämtning för kropp och knopp vid rätt tillfälle. Det svänger snabbt ibland.  :)
Säger inte att det blir så men det funkade ifjol då jag hade 9 veckor på att gå från dålig till dräglig inför Swedish Alpine Ultra.



Är det någon mjölkallergiker vaken?
-Nä vi har laktos"

Inga kommentarer: