måndag 4 februari 2019

Löpningsplaner 2019


Som kungen sa i juldagstalet  2018:

"Viktiga frågor måste få ta sin tid"

Jag har haft planer att göra tre Ultror och två sprintlopp i år.

Jag tävlar mot mig själv i mil, halv, hel och UltraMarathon.
Jag siktar oftast på att bara klara ultramaraton. 
Jag gillar Ultror för då får jag gå om jag vill och det blir mer som en spännande utflykt.
Jag tränar mest för att må bra men också för att inte bli skadad på mina ultramaraton tävlingar förstås. Spännande är till ett exempel Swedish Alpine ultra för där kan man inte gena, ge upp eller sådant svammel för då blir du kvar i vildmarken.
Denna gång skall jag inte bara klara SAU utan siktar på ta personligt rekord med cirka 3 timmar och slå killen som kom precis före mig förra året.
Siktar lite lätt mot stjärnorna.
 🌄 Jag tävlar mot andra i det fall dom som jag tränar med är strået vassare än mig.
Annars inte. Tävling tycker jag är bra träning.
Jag styr själv hur bra jag är i tävlingar så att förlora stör mig inte.
Vinner jag inte mot den jag tävlar, oftast mig själv då har jag inte tränat ordentligt och vet redan om det. 



Då kör vi, här kommer...


HAILSTORMS RACE KALENDER PLANERING 2019.

  1. Jag har haft många tankar på att springa TEC (Täby Extrem Challenge) 50- Miles i april.
  2. Jag skall springa SAU (Swedish Alpine Ultra) i Juli igen.
  3. Jag är anmäld till att kuta VÄRMDÖ ULTRA i september.
  4. Jag kommer att springa årets viktigaste millopp LÖ 10km (Långviks öppna)
  5. Jag har önskan att springa Athen Marathon men har ännu inga planeringar runt det.


TEC 50/100 miles: Bakgrunden var att jag skulle inkassera ganska lätta poäng för att kunna söka till dom större mer ansedda loppen i världen senare.

Vad jag menar med sådana lopp är till ett exempel UTMB.
(Ultra Trail du Mont Blanc)

Lite kortfattat förklarat. För att bara komma med i utlottningen till att sen eventuellt få en plats i det loppet(en) måste man ha skaffat sig 6- 15 ITRA- poäng på ett visst antal lopp under året.  Och till WS100 måste man klara TEC100 under 24 h för att få vara med i lotteriet. OK! Varför jag säger lätta poäng är för att man har så mycket som 30 timmar på sig att genomföra 50- Miles på TEC och erhåller då 2 poäng. Från början så hade jag också en lömsk plan att redan på start inrikta mig på att genomföra loppet på 10 timmar och sedan efteranmäla mig i farten och fortsätta efter 50 M för att ge järnet mot att göra min första 100- Mile. (16 mil /4 poäng.) Hm, blir svårt just för att på den dubbla distansen har man  istället bara 24 timmar på sig att få poängen (4) och ett bältesspänne. Efter en del övervägningar har jag dock just nu bestämt mig att inte delta i TEC alls pga att TEC egentligen innerst inne skulle vara ett långt långträningspass inför sommarens höjdpunkt SAU(4p). Och att idag, för tillfället i alla fall, så får man inte räkna poängen till att anmäla sig till just UTMB. Den kanske största anledningen att inte ställa sig på startlinjen är också att jag är inte särskild tränad för 50 miles och icke heller då 100 miles än. Så eftersom jag ser denna tävling mest som ett träningspass gör att jag förmodligen inte kommer ha tigern i mig och kommer då sannolikt vika ned mig.
På Ultramaraton behöver man kämparglöden och jag behöver mycket av den varan för att klara dylika övningar. Med detta sagt så kan TEC ändå få godkänt av UTMB att poängen skall räknas framöver inom kort innan april. 
Vad som är klart är att klarar man TEC 100 inom den uppsatta gränsen så kan man delta i ett annat lotteri till ett av världens äldsta och mycket ansedda WESTERN STATE 100.  Och det lockar ju förstås. ;)





SAU 107 km: Mitt huvudmål med året. 

  • Mycket mer aktiv i löpandet 
  • Korta ned antalet raster
  • Kapa sluttiden med åtminstone 3 timmar









Jag skall inte krångla till det nu som jag lite med flit gjorde med TEC förklaringen.

Detta lopp är alltså mitt huvudmål för året.  

Jag siktar på att vara så bra tränad att jag till skillnad från förra året kommer vara skadefri hela loppet och därför mycket mer aktiv i löpandet . Målet blir nu då att kapa sluttiden med åtminstone 3 timmar från förra året.

Hur skall jag göra då?
Kommer att träna längre*och bättre förstås men rent taktikmässigt så skall jag korta ned antalet raster då jag sätter mig ned under en 15-30 minuter.
Förra året stannade jag till på 5 ställen och i år är planen endast ta 2 stycken riktiga stopp.
  
Stoppet vid Kebne var inte planerat men nödvändig då jag gick på toaletten och dom andra rasterna var mest för att jag hade så jävla ont. ( ja trött också förstås) Om jag nu förhoppningsvis slipper smärtan av skada och får vara hel för att träna bra och kontinuerligt så fyller jag bara på vatten och råddar snabbt med det akuta i Kebne - Singi och på Tjäktatoppen.
* Längre = Fler månader/ Innan loppet - Minuter/Vecka- och Km/Långpass.

För att få lite belönings-etapp-mål så stannar jag till och tar en folköl och kaffe i Sälka och smörgås och kanske en läskeblask i Alesjaure. Sen är det bara kräma ur det sista under resterande 35 km.

Lätt som en plätt!





Hur var det nu med allt poängsnack?
Jag har redan sedan tidigare 4p och för detta lopp erhåller man så mumsigt som
4 - ITRA/UTMB Poäng om jag fixar att genomföra loppet på 24 timmar. Detta gör att jag förhoppningsvis kommer att ha minst 8 poäng att använda till att söka de lopp som går att söka.

Det var ett jädra tjat om UTMB - 
Det är ett exempel på lopp att kuta och några saker man måste tänka på angående poäng för att bli antagen.

vilka lopp inom UTMB-Veckan är det jag skulle kunna söka dårå?!

Ja alla, utom det största och längsta:

·  UTMB® 171 km: 15 Points in 3 races maximum

·  CCC® 101 km: 8 Points in 2 races maximum

·  TDS®  145 km: 8 Points  in 2 races maximum

·  OCC   56 km:  6 Points in 1 or 2  races 



VÄRMDÖ ULTRA 60 km : En förfest.

Vi är ett gäng. Ungefär sju blandade kompiskombinationspersoner som skall delta i Värmdö Ultra i år.

Det är ett långt lopp.
Jag skall köra 60 km så det är ingen walk in the park direkt men detta lopp ser jag mest som en kompisgrej och siktar inte på något som helst resultat att skryta med utan tar det som en kul grej och en härlig förfest.
Vet ju egentligen inte säkert men då vi är ett relativt stort gäng med deltagare och eventuella supporters så misstänker jag att det blir lite grill, eftersnack och bus efteråt.
Stillasittande Bus.



LÅNGVIKS ÖPPNA 10 km: Mer än ett lopp.
10 km smärta i bröstet, kropp och själ.

Loppet.
Det är 10-20 deltagare beroende på vilket år och alla är vänner på något sätt. Detta gör att det blir mycket mer prestige inblandat och med ett klockrent genomfört lopp kan man slåss om topplatserna. Trots att det är mycket backigt och att 2 km består av traillöpning på olika sätt har jag satt min personliga rekord på denna bana.


 Upplägget som helhet är inget för den oinvigde men en grund kan vara: 

30 min Uppsnack och uppvärmning.

10 km Tävling.

30 min Eftersnack.

120 min Häng Bastu Dusch.

Resten är till för dom på festen.




ATHEN MARATHON 42 km: Originalet.
Farsan gjorde det. (1978 ) Vore kul och se om jag kan ta hans tid.
Inget bestämt och inget planerat det är bara ett lopp jag kommer att göra någon gång eftersom det är Marathon-originalet.

Om det blir deltagande i år hänger på vad styrelsen i Långviks Löparsällskap beslutar på extrainsatt årsmöte.




Eftersnack:
Detta blev inte så skrattlustigt inlägg men det var nödvändigt.
Nödvändigt pga. att denna blogg är ju minnesanteckningar till mig själv.
Jag busade till det med att vara lite förvirrande i texten om TEC.
Så att om någon skulle läsa detta blogginlägg drog jag med uppsåt på med mycket text omkring mitt uttalande om att jag hoppar över att delta i TEC.
Inte så kul men det var en ide´ jag fick eftersom jag har märkt att många inte orkar läsa texter och analysera vad som sägs ordentligt. Jag hajar också att det är många distanser, siffror och tillvägagångsätt som kan vara svåra att ta in och hantera om man inte är så insatt i Ultra och löpning i allmänhet.

Efter att du nu läst detta blogginlägg kommer du att tro:
1. Att jag kommer att springa en 100 - Miler i år.

2. Att jag får sammanlagt 6 P om jag gör det jag hade som lömsk plan på TEC.

3. Att du undrar hur långt 50- Miles är.

4. Att jag glömde ett sprintlopp ;)

5. Att jag kan styra om jag stukar foten eller ej beroende på att jag tränar hårdare.


Texten i hela blogginlägget är dock fakta om poäng, andra lopp, distanser och hur mina tankegångar har gått hit och dit.

Syns sen/ Jimmie













Inga kommentarer: