fredag 1 februari 2019

Tuntematon sotilas.

Löpningens dag infaller första lördagen i februari således är löpningens dag 2019 den 2 februari. Detta inlägg kommer dock inte innehålla någon löpning utan det kommer betydligt mer av den varan i nästa.




Kom ihåg förr.
Inte så där:
- Det var bättre förr när vi anammade det lutherska arvet och ingen ville vara förmer och individualistisk kränkt, utan mer nyss-förr.

Nu skall jag snabbt flika in att det Lutherska arvet är bara ett uttryck.
Att han var styv och återhållsam är mest en myt.

"Luther var inte främmande för grova skämt och "glädje" är ett nyckelord i hans skrifter. Han uttryckligen tillät världsliga förnöjelser och uppmuntrade till dem."

"Gud vill att vi ska vara glada. Han hatade dysterhet. Om han ville att vi skulle vara ledsna skulle han inte ge oss solen, månen och frukterna på jorden, allt som han ger oss för att göra oss glada. ..."


Jag skall inte gå in på Martin något mera i detta inlägg, tänkte på bara uppmärksamma att han var lite av en livsnjutare egentligen. 

 
 

Okej, tillbaka till vad jag skulle skriva om.

För en sådär 10-12 år sedan när FB och sådant var nytt tyckte jag att det var och kändes konstigt att man inte sa hejdå eller avslutade på något anständigt sätt i chattar. 

Jag kände mig obekväm att bara sluta skriva och göra annat utan att säga det.
Jag kan fortfarande inte att ha flera konversationer öppna samtidigt för det känns så opersonligt. 
Men jag lär mig. 

Nuförtiden kan jag till och med använda mig av tekniken att skriva  några ord och skicka och sen fortsätta skriva klart det jag vill istället för att skriva ett helt brev på en gång. 
Bra va!

Härom natten när jag jobbade var det en lugn stund och jag slog på Tv:n. Kanalen som startade var YLE. Jag har inte kollat så mycket på YLE genom åren men hade uppfattningen att det jämt är nyheter på den kanalen. Jag gick in i pentryt och hällde upp en proteindrin... Nä! Kaffe.
 


 

När jag kommer tillbaka är det fullt krig på Televisionsapparaten.
Inte myrornas krig. (Googla vetja) Utan andra världskrig.

Har aldrig sett en film (eller serie) på YLE tidigare och nu när jag springer på det så är det en av dom bästa skildringarna av WW2.

OKÄND SOLDAT
 


 

"Realistiskt, avskalat och smärtsamt om krigets vansinne."

Döm av min förvåning;
YLE visar Väinö Linnas nationalklassiker Okänd soldat som en unik femdelad tv-serie i regi av Aku Louhimies.
 
Du har ju redan läst boken kan jag tänka.
Bra lunta indeed. 
 
Kommer du i håg vad Olof Lagercrantz skrev i Dagens Nyheter:
"Jag har läst Linnas bok med brinnande kinder och har inget minne av att jag någonsin vände en sida "
 
 




Han uppskattade också boken.
Oavsett om du läst den eller ej kan jag rekommendera filmen eller serien då.
(Okänd soldat har filmatiserats 3 gånger 1955, 85 och nu 2017)


Filmen(na) skildrar Rokka, Kariluoto, Koskela, Hietanen och deras vapenbröder.
Den visar hur vänskap, humor och viljan att överleva förenar dem.
Kriget förändrar inte bara livet för dessa män, utan även för deras nära och kära som går hemma och det sätter sina spår på en hel nation.


Det var det om det.
nästa inlägg blir mycket mer löparnördigt.
Jag lovar.


Har du hört skämtet om staketet?
Själv har jag inte kommit över det.


 


 
 

Inga kommentarer: