måndag 3 februari 2020

Att ha rätt är inte alltid rätt.

Jag var ute på en upptäcktsrunda nyligen. Någonstans i en no go zone hittade jag en igenvuxen rodelbana. Kul.


 Med tanke på växtlighet och gammalt så kom jag osökt att tänka på den nya trenden att köpa kottar med ätbara "nötter" i. Den nymodigheten är sååå retro för mig och mina barndomsvänner. 
På min gamla skolgård (centralskolan i Boden) hade vi nämligen ett cembraträd som vi käkade kottnötter från.. för 40 år sedan!


Allt man gör får följder. Följderna kan vara både bra och dåligt förstås. Trenden i samhället nuförtiden är sannerligen inte trevligt. Jag tror och hoppas att folk egentligen inte är elaka men de , säg vi, är så otroligt egocentriska att det blir lite av en attack mot sina medmänniskor.

Ok denna hade ryggen mot och kunde ju absolut inte ana att någon kom bakifrån. och sen är det inte heeelt omöjligt att gå förbi. 
MEN hur tänkte han.
Kanske:
- om jag ställer mig här mitt på trottoaren och så vinklar jag ut min kartong lite grann så ser det coolt som fan ut. När jag ändå står här kan jag väl hålla cykeln så lång ut från kroppen jag bra kan för det är bekvämt och jag var ändå här först.
.
Jamen eller denna.

Hej Chanel!
Ser att du anammar gängse rutin att hänsynslöst konstant söka någon att gå i bredd med. 
Jag är visseligen ute och motionerar och skall gå till Fridhemsplan för att äta goijibär och mums mums men jag kan ställa mig här brevid i kurvan och täcka upp så anständigt folk måste gå ut i cykelbanan för att ha möjlighet att passera.

Och sedan denna.
 Här tittar dom båda på mig i ögonen när jag är 5 meter ifrån och på väg mot barriären. 
Detta är värsta sorten. 
Dom ser alltså mig men med berått mod cirka en nanosekund efter ögonkontakt glömmer bort sina medmänniskor så som mig och står ändock kvar och täcker upp hela trottoaren. 
När sedan jag klämmer mig förbi mellan skitstövlarna och stör samtalet samt stackars (oskyldiga) hunden stirrar dom muttrande ilsket efter mig.

Fy tusan alltså.
En annan viktig sak som är viktig att tänka på är att om du sitter i framsätet är det lite upp till en själv om man väljer att inte ha säkerhetsbälte MEN!
Sitter du i baksätet måste du ha bälte av hänsyn till att du skall undvika att döda den som sitter framför vid krock. Slut. 
Annan sak. Står du och skall åka hiss. Gå för helvete inte in i hissen innan dom som skall kliva av har klivit ur.
Samma när tåget kommer. Ju! 
Släpp ut folket som skall av först så blir det lätt som en plätt att gå in sedan.
Det om detta.
Bittergubbe va!?
Då ha jag ändå inte nämnt "gängungarna" utan bara sådana som egentligen förväntas vara "anständigt folk" 
Löpning då.
Jadå träningen rullar på så smått och kommer att ökas successivt för varje månad till vintern. Jag har Ingen klar års-planering att presentera ännu men kan som avslutning visa att ibland när det känns som man har en sten som fastnat i sulan kan det vara 11 (elva) stycken.


Nu blir det en tupplur innan träning och nattjobbet.

Inga kommentarer: