fredag 28 februari 2020

Gran Canarias.

Hur vet man vem som är vegetarian?
Dom (vi) berättar det för dig!

Jamen då har en annan varit typ vegetarian hela detta året... hittills. 

Egentligen kallas det lakto-ovo-vegetatian. Jag & Anna påbörjade tillsammans och i samförstånd denna test i januari och har sedan nu i februari gått över till "engagerad flexitarian". 😂 


Hur fånigt som helst med dessa benämningar på vad man är eller äter. 

Men kul när man själv är delaktig.

Trots mitt "motstånd" till att folk skall berätta vad man är så tänkte jag ändå förklara mig. 
Jag är positivt överraskad.
Vid årsskiftet beslutade jag och vi att det skulle vara lite smutt att prova vegetarianismen. 
Detta i mitt fall som en koll om hur eventuellt besvärligt det skulle vara men framförallt för att utröna om jag blir piggare, friskare och/eller fysiskt och psykostarkare av detta. 

En del säger säkerligen att själva benämningen vegetarian kommer från ordet vegetabilia, det vill säga grönsaker på latinska språket.
Medan jag menar helt i min grundlinje angående välmåendet att ordet härstammar från ordet vegetus som också är latin. 
Det låter mer seriöst och proffsigt att hänvisa till något som kommer från latin
Eller hur.
Ja just det, vegetus betyder livlig.

Jag har sett coola dokumentärer och läst studier och undersökningar om detta men jag utelämnar ytterligare fakta från dessa i  denna något ytligt lättsammare bloggtext. 
Men jajemännsan det gav kanske bättre känsla i kroppen och det var ju hur o-besvärligt som helst att anordna veggokäk.

Placebo eller ej så fortsatte vi att köra på vegetariansk grundkost.

Då det från min sida är helt egoistisk för det eventuella välmåendet så finns det ingen skamvrå att hamna i ifall animaliska produkter skulle innundigas.

En gör som fan en vill.

Nu sedan provmånaden är över så här reglerna modifierats.
Ifall det skulle uppstå en bort-middagsbjudning så säger avtalet att man äter det som bjuds. 
Detta har resulterat att jag har ätit spaghetti och KÖTTfärssås en (1) gång denna månad. 

Ja på hela år 2020 för den delen.

Så det kan jag säga rakt av att vara strikt seriös engagearad lakto-ovo-carne-flexitarian är ju hur lätt som helst ju!

Alltså man läser inget om Canarias och speciellt Gran Canaria på 30 år men då man själv skall på en suntrip till La Maspalomas då jävlar är det sandstormar och dyligt. Nästa vecka ( *edit* i morgon maraton) är det säsongsstart för både semester och tävlingssäsongen.
Först chillaxa sedan efter en veckas acklimatisering skall Gran Canaria marathon avverkas.


Blir härligt. Då det är stor löpartävlingsvecka på Gran Canaria är alla hotell fullbokade utom ett kanske.

Corona Playa Lägenhet Playa del Inglés
"Corona Playa är ett enkelt och charmigt lägenhetshotell med bra läge i Playa del Inglés. Hotellet har en trevlig trädgård och solterrass med pool och solstolar...."

Blir fint som snus det.

På tal om snus så:
Jag testade ett nytt snus som är utan tobak men med nikotin. Kan vara en grej att köra på om man vill bli lite hälsosammare men inte vill sluta snusa.

Hälsosammare... Eller jag vet inte. Vi släpper det där hälsoperspektivet.

Jag snusar men påstår att det är lätt att sluta om man verkligen vill och det finns till och med forskare som säger att nikotinet inte är beroendeframkallande.

"Det är tobak som är beroendeframkallande. Där ingår nikotin men även en massa andra ämnen. Det är så vitt jag vet ingen som har börjat äta nikotintuggummi och sedan blivit beroende. Det finns inget sådant fall i litteraturen. Man blir beroende av rökning eller snus och det är ett fysiologiskt, psykologiskt och socialt beroende som är ytterst komplext."

Där skrapade jag bara på ytan men här är en artikel(n) att som inledning kolla in om man vill läsa om tobak från bildade folk.

Men säg att det skulle vara beroendeframkallande så försvinner nikotinet ändå bara på någon dag sen är det lite kraving ett par dagar men resten är vanan.

Det-är-vanan-man-måste -bli av-med. 

Rutinen.

Man måste hamna i rätt fas sen är det bara att bestämma sig. 
När man bestämt sig är det lätt att sluta.

Man måste bestämma sig!

Inga kommentarer: