söndag 9 februari 2020

Preliminär säsongstart.

Skrev ett inlägg tidigare om att det är inte helt utrett angående om att; "man äter mycket choklad för att man behöver det när man är deppig eller om man blir deppig att äta mycket choklad." 

Det blev aldrig riktigt klarlagt huruvida något av det stämmer eller båda.

Träning skyddar hjärnan mot ämnen som kopplats till depression och neurodegenerativa sjukdomar


Med den inledningen tänkte *jag kort komma in på ämnet deppig och träning.
Enligt Johan Renström* och då primärt "forskare på Karolinska Institutet" och
"en studie från Black Dog Institute som publicerades 2017, visade att personer som inte tränade hade 44 procent ökad risk att utveckla depression jämfört med de som motionerade en till två timmar i veckan."

För många är det ingen skräll  förstås men det verkar som om det verkligen börjar bli stabilt bevisat att fysisk aktivitet motverkar depression.

Håll i hatten nu för kommande text kan innehålla några trixig namn på "ämnen" och detta kan jag omöjligt ha kommit på själv så då måste det vara vetenskapligt sant.

"När du är stressad omvandlas aminosyran tryptofan till kynurenin. En del kynurenin tar sig in i din hjärna, där forskarna har kopplat samman det med depression och ångest. Men om du springer omvandlas kynurenin till kynurensyra och kynurensyra kan inte ta sig genom blodhjärnbarriären utan försvinner med urinen. 
Detta har forskare på Karolinska Institutet kunnat visa. På så sätt skyddar dina benmuskler din mentala hälsa. Musklerna renar kroppen precis som njurar och lever. 
Du spolar ner stressen efter träningspasset."

Fint som snus!
På tal om snus så kan jag leverera ännu ett så kallat
I-landsproblem.

Tidigare snusade jag riktigt snus, dvs ETTAN lös. Så första 30 åren var handla snus aldrig något problem.
Jag klev fram och sa:
- En dosa Ettan tack!

Nu är det klurigare.
Jag snusar sådan där portionssnus och velar ofta
vilken sort jag skall ha.

Billig-dyr-ny sort-stora prillor, en ettan eller extrastark är frågan.

Således kliver jag fram och försöker titta över disken och in i kylskåpet och försöker hitta en dosa som passar för dagen.

Ja! Då en nanosekund efter jag etablerat position kliver blixtsnabbt kiosk-filuren typ bra service ambitionsaktigt oftast och alltid fram och frågar:
- Vilken snus vill du ha?

Den kliver fram till kylen OCH STÄLLER SIG PRECIS FRAMFÖR KYLEN I VÄGEN OCH LER.

Jag vill svara:
-Inte fan vet jag!
-Speciellt inte nu!
Här står jag som en Orch-
attackerad Hobbit och försöker titta över barrikaderna som ni byggt upp framför kylen så jag åtminstone skall se övre halvan av snussortimentet...
Ja då kommer du och ställer dig i vägen för absolut hela jävla kylen och stressas!

Men säger:
- En LG-white tack så mycket.



 Hur ser då årets tävlingskalender ut? 


I dagsläget är endast ett träningsläger bokat. 

Säsongen är inte helt förankrad med alla instanser och löparsällskapet så det kommer mera information senare. 

Jag tänkte ändå leverera en tidig preliminär och kort förhandsplan inför våren.

Under sent 2019 hade jag planer inför 2020 och då förhoppningar att delta i CCC by UTMB (jädra tjat om det nu då 🙈 ) och TGC.

CCC förlorade jag ju i lotteriet och sen tog jag ett tidigt beslut att 128 km TGC i mars var lite för många höjdmeter, för långt... för tidigt på året. 


Då hotellbokningar redan var gjorda och semester är alltid ett behov togs efter matbordskonsultation beslutet att vi ändå skulle åka till Gran Canaria.

Så.

Säsongen startar med ett kombinerat träningsläger och semester på Gran Canaria i början av mars. 

Lägret. Vi kallar det så, avslutas med:

Trans Gran Canaria Marathon.

Sedan är jag som sagt inte anmäld än men de ser ut som om jag för första gången i livet skall göra:

Stockholm Marathon.

“Respect the dis­tance or the dis­tance won’t respect you! It will eat you up, spit you out, and make you beg for mercy.” 

Efter det citatet så inser jag att det blir ännu ett:

- Detta skall jag göra men ändå inte.

Vissa påtryckningar har gjorts på att jag skall hoppa in på TEC 50 Miles. Men det blir kanske lite tight att göra 80 km en månad före jag skall leverera på sthlm's 42.195 m tävling. 
Vad som även talar emot TEC är att jag jobbar den helgen så det lär bli ännu ett år då jag är intresserad av TEC 50/100 men att det ändå inte blir av. 😁

Det var det.
Skall nog göra fler lattjo grejor och ett stort
☆Hur ♤ skall ♡ jag ◇ lösa ♧ detta - lopp ☆ senare i år men det återkommer jag med när det är klart.
Stay tuned för kommande planer på säsongen.

Slut kom.

Inga kommentarer: