tisdag 31 maj 2016

Dagbok. Blogg Träningsdagbok, Minnesanteckningar. Elektronisk filofax.

 


I ett tidigare blogginlägg avslöjade jag att jag håller på med träningsdagbok också. Det är kanske lite sisådär att erkänna att man skriver dagbok. Dagbok låter ju lite tonår och flicka. Blogg är ett mycket mer modernare namn och har något mer vuxen klang. Faktum är att bloggen är mer dagbok än träningsdagboken. Den sistnämnda benämningen  kan man kalla träningspassminnesanteckningar. Fast det är alldeles för långt ord så det får heta träningsdagbok. 
Överens?

Det är rätt inne att käka tillskott när man tränar hårt. Det är alldeles förträffligt för då behöver man inte äta så mycket mat att man blir spyfärdig.

Jag har aldrig haft problem med själva ätandet men kanske har jag tullat lite för mycket på kvalitén på det jag äter.


I USA åt jag konstant något men som tidigare sagt var maten ganska enkelspårig och bestod till största delen av kolhydrater så den fysiska aktiviteten i kombinationen med ogenomtänkt käk blev otroligt muskelnedbrytande.
Nu i efterhand vet jag att jag borde ha haft med mig proteinpulver i fält. Jag har aldrig riktigt behövt tillföra protein men där och då var kraftansträngningen så överjävulsk hård och långvarig att det var ett måste. Tillslut brast muskler.
Vet det nu. Bättre sent än aldrig. 

Idag var jag ute på ett lugnt distans pass och efter 12 km fick jag "slut" på den snabba energin och började bli... Skall vi säga, seg.
Till saken hör ju att på sådan kort pass som jag körde idag så behövs det egentligen ingen extratillförd energi eller vatten för den delen, men det är fan så nice. 😀



Rutinerad som jag är så hade jag några dextrosol-liknande tabletter i västen.
Nu var det förvisso lättja för att slippa känna svagheten, istället för att att rida ut stormen och lära kroppen att använda fett som gjorde att jag knaprade i mig en sockertablett. Jag känner ju naturligtvis till vad sockerenergi gör med motivation och ork men icke dess då mindre gav det häpnadsväckande resultat. 
Hel del placebo också, yes! 
Den känslan när det strålar ut energi i kroppen och framförallt att det klickar till i huvudet och livet leker igen, priceless!
I rätt dos är socker the shit.
Körde 4 km till, lätt.
Klart man kan missbruka socker.
Måtta med allt.


Det jag skulle säga egentligen är kanske en självklarhet. Alla vet att det är att rekommendera att du får i dig något i hyfsat anslutning till ett ansträngande fyspass. Förutom klassikern banan så är ju till ett exempel en tetra Gainomax lätt snabbt och gott.
Lite dyrt dock.
Det går lika bra med hemmagjord drickchoklad.
Så, ett billigare men lika bra alternativ efter passet är:
Köp mjölk och Oboy, blanda en drink hemma eller fyll på i en flaska du tar med dig på löpet eller gymmet så är du smart. Gott!  


Inga kommentarer: