fredag 20 maj 2016

OCKHAMS RAKKNIV

Jotack, det tar sig med träningen. Jag har haft ett par riktigt bra pass sista veckorna och konditionen börjar visa sig från sin något bättre sida. Långt ifrån förra årets styrka och jag är fortfarande ljusår från 2014´s Lidingöloppform men den skall jag nog ha fixat på plats till årets lopp i september.

Min plan för året var att jag skulle börja tänka mer på att springa snabbare än att ha den långdistansuthålligheten som var nödvändig inför Appalachian Trail men det har tyvärr gått i stå fram till nu. Har tidigare skrivit om att jag blir sjuk så fort jag tränar hårt och varit orolig för att jag är övertränad eller liknande, men nu tillvänder jag mig till Ockhams rakkniv* och väljer att tro på Laktos intor.... nä jag har nog allt Pollen-allergi.

 Skall inte fördjupa mig om dessa lopp såå mycket men till saken är att jag vann startplatsen till Köpenhamn Halvmaraton när jag deltog i en tävling under Hamburg Maraton-helgen.



Där och då uppstod ett litet delikat problem. Visserligen "tjänade jag" 500 spänn på deltagaravgiften men det tillkom vissa andra utgifter såsom Fly/Tåg till och från KPH, en hotellnatt i nämnda stad och tre semesterdagar. Jamenvisst, jag jobbar hela den helgen

En natt på hotell och tre semesterdagar låter kanske lite mattematiskt finurligt men det har med att natten till tävlingen måste jag vara i stan, medans den andra natten kan jag bo hos en vän i Malmö.
Jobbigast är nog allt att jag måste ta tre semesterdagar. 
Och hela flyktingkrisen på det.

OCKHAMS RAKKNIV
Om flera olika förklaringar till ett fenomen föreligger, så bör man välja den enklaste av dem.



EXEMPEL: Om ett träd visar sig ha fallit ned och ingen har sett det ske skall man föredra förklaringen att "en storm blåste omkull trädet", framför andra möjliga förklaringar såsom "en elefant knuffade omkull trädet", eller "trädet rycktes upp med roten av 200 meter höga rymdvarelser",

Som det oftast uttrycks: krångla inte till saker i onödan.
Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem.

Exakt i helgen har jag en av årets viktigaste miltävlingar, Långviks Öppna 10 K.
LÖ10K är en relativt liten (15-20 deltagare) tävling deltagarmässigt men oerhört prestigefull. Denna milbana har den tyngsta bansträckningen på milen jag sprungit, men jag har trots det tagit mina topp 3 personbästa på den på grund av/tack vare att loppet tar fram det bästa ur en.

Jag nosade lite tidigare i texten om lopptember.
September är helt fullbokat med härliga lopp.

  1. Det blir Sthlm Halvmara 11 sept.
  2. Köpenhamn Halvmara 18 sept. 
  3. Och då Lidingöloppet 26 Sept. 



väl mött nu blev jag skrivtrött



Inga kommentarer: