tisdag 23 maj 2017

På puben

Tänk dig en sportbar någon gång, någonstans. Det sitter filurer lite här och var.

Så är det då den där ensamma mannen som börjar samtala med bordet bredvid så fort han får en öppning.
Han hoppar in i ämnet som "bordet bredvid" avhandlar och börjar tipsa, berätta och styra upp så där osvenskt.
Bra där.
Är det osvensk så är det bra, det har man ju hört.



"Bordet bredvid" skruvar på sig & 
hmm-ar. I detta fallet så håller ensamma mannen låda i 10 minuter och sen tackar han för sig och går.

Jag noterade aldrig om det uteslutande var alkoholrelaterat eller om han hade noll koll på socialt samspel.
Blev väldigt ensidigt dialog i alla fall.

Precis när mannen glad i hågen och ovetande om sitt agerande glider ut sitter jag vid ett bord och käkar en Tennesseegrillad kycklingfilé och sippar på en öl.

En AIKhuliganliknande snubbe slår sig ned vid mitt bord.
(Bra vinkel för att spana på TV-matchen)
Han hejar på Norrköping visade det sig.
Rätt logisk egentligen då det var Norrköping - Kalmar som spelade.
Om sanningen skall fram så är det ju inte många som hejar på KFF idag så det borde jag räknat ut. 

Han är aktiv men disciplinerat engagerad i matchen.
Stör ingen och behöver ingen.

Efter ett tag frågar jag spelat ovetande om det är en toppmatch och om vilka han tycker är bäst på spela herrfotboll.
Han svarar och jag hugger.
- Norrköping! 
- jaha dom såg jag 1982, sa jag. 
(Och berättade om den omständigheten, vilka som lirade och varför.)

Det blev en konstpaus och jag fipplade på mina nya skor som jag precis provpromenerat in och han frågade om den supertjocka sulan.
Jag berättade.


Talade om tekniska detaljer, pros n' cons och hur snabb frakt det var.
Mitt i tjocka-sulor-snacket var det ju oundvikligt att nämna hur ofantlig bra det är att ha redig dämpning om man skall hike-a 350 mil, för det har jag minsann gjort. Informerade glatt att han* som har världsrekordet* på AT* sprang med liknande skor som dom här.
Han ba'
- åhåååå!

Å så tackade jag för mig och gick hem.

Så det kan bli.


Världsrekord = skitsnabbt.(46 dagar)
AT= Appalachian trail (350 mil)
Han = Karl "speedgoat" Meltzer

Inga kommentarer: