fredag 31 maj 2019

Kunnande

Alla som inte äger en yxa är en hen.

Ojoj! Inte PK!

Digitus impudicis då!

Hell yeah.
Jag joggade lite idag. Fastnade dock på en löparaffär ganska kort in på turen.

Det är synd när man genomskådar kunskapen på yrkesmänniskor.

Det är olyckligt när det gäller medicinska människor som läkare och sådant. 
Jag menar dom har ju stor kunskap i allmänhet samt att många har stora specialkunskaper och vid prekära ärenden kan dom luta sig mot att fakta presenteras i resultat på provsvar och dyligt. 

Men sen finns det en stor del av läkandet som är mentalt (även på fysiska åkommor) och kräver rehabiliteringar som bygger på att man tror på doktorn och genomför den rekommenderade rehabiliteringen enligt instruktionerna och ihållande, så där är förtroende är en stor del av läkandet.

Äsch! Ojojoj! där svängde jag in på ett för stort och allvarligt ämne. Vi släpper det där med läkekonsten och förtroende.

Nu över till något lättsammare.  (men nog så allvarligt 😁 )  

💥 Ryggsäckar och personal i sportbutiker. 💥

Varför detta spörsmål om förtroendekriser kom upp har sin grund i att jag svängde in på löparbutiken. 

*Jag var ju ute och löptränade i början av blogginlägget om du kommer ihåg.

Japp! Dåså, Jag förstår att personalen kan inte kunna ALLT om ALLT i en butik med kanske 1000 varor eller åtminstone 1000-tals detaljer du skall kunna. 

Så viss okunnigheten är förståelig.



Det jag vill påtala med detta inlägg är att försäljare vill sälja, och utifrån den grundfilosofin så postuleras det till viss del om produkten när alla fakta inte kan levereras till kunden.

Det vet vi.

Vi vet att det är så. 

Men ofta vill vi det. 

Vi vill inte bli lurade men vi vill att någon skall berätta och förklara om produkten... låta säker och trovärdig.

Det ingår i spelet kund & försäljare. Vi vill bli omhändertagna.

Bra så, men INTE om JAG skall köpa ryggsäck.
Det blir helt fel om en försäljare skall berätta om hur en löparsäck/ryggsäck fungerar och i detta läge då hur dess speciella finesser fungerar... 
Spela kunnig inför en jävla ryggsäckexpert!!


Det är då det blir fel. Det är då man märker hur mycket dom där butiksförsäljarna chansar på hur saker fungerar. 

Jag brukar ge ingångsvärden till dom flesta försäljare jag interagerar med.

Till exempel telefonförsäljare.

- Hej Jimmie! Hur är läget, stör jag så här en fredag 21.00?

Jag: - naaaäää inte värst, men jag antar att du på något sätt vill prångla på mig något, och se det blir det inget av med.

TF: - JA Nehehejej jag skall inte sälja något du inte vill ha. Men du kan väl lyssna på vad jag har och säga.

Jag: Jadå jag kan väl lyssna en stund. Men jag kommer inte köpa på mig något.

TF: blanka bla bla... det låter väl bra! Bla bla bla .... Då säger vi så, vad har du för adress så skickar jag ☆

Jag: FÖR TREDJE GÅNGEN din enbarmliga luspudel, J a g -  s k a l l  - i n t e  -  k ö p a  -  n å g o t !!!

Ok det var ett litet sidospår till. 

Tillbaka till ryggsäcksförsäljaren.

Jag sa direkt: -Ja är rätt kunnig själv och väldigt ryggsäckskräsen. Kan du inte allt om denna produkt kan du hjälpa en annan kund.

Ändå så fick jag höra chansningar om vad olika spännen är till för och var det finns fack & fickor.

Olyckligt men hen ville inget illa utan hörde och fattade bara illa. 

Så jag sa lite försiktigt: - Ta hand om en annan kund så pular jag på och känner lite på väskan i lugn o ro. 

Ingen direkt punchline på denna långa textuppbyggnad kanske men jag fick skriva av mig i alla fall.

En mycket god vän tog upp ett av samhällets mysterium med mig idag.

Hur ser dom blinda vart skylten med blindskrift är så dom kan läsa den.?