måndag 22 juli 2019

Efter SAU

Dagen efter loppet hade jag svårt att få ro till sömn.
Träningsvärk på en hel del olika ställen.
Stelhaltar när jag varit stilla. Skrapsår som spontanblöder och lätt sträckning på baksida lår.
Blåsorna under fötterna har spruckit så lite mer öm men inte ont under fötterna.

Jämförelsevis med i fjol så känns det Skitbra!
✊😁🏃‍♂️

Skall jobba på en Race report nu inom kort.
Tackar.

fredag 19 juli 2019

INFÖR SAU 2019

Ja har varit nervös.
Jag är nervös.
Har fått mycket pepp på olika sätt men jag är på okänt vatten nu. Jag har satt upp ett tidsmål på ett lopp över 10 mil.

ALLT skit kan hända på 10 mil.

Då jag förra året gick in för att bara överleva och komma igenom loppet har jag nu i år målet att genomföra SAU under en viss tid.
Detta har nu gjort att den grundtryggheten jag tidigare haft med att jag kan ta den tid det tar... är lite naggad i kanterna.

Jag känner press och stress.

Jag känner mig helt plötsligt otränad.

Vad är målet då?

Ja jag har trots allt säkrat upp och indelat målet(n) i olika mål. Det är väl enkelt att kalla dom A & B mål.
- och C mål.

Det svåraste av grundmålen då.

Eller förresten, först liten kort bakgrund.

Förra året körde jag också detta lopp och då kom jag in på ca 21 h. Jag bör vara ungefär i samma form (jag menar Inte rund!!) som i fjol.  Så att får jag inte ont i mitt löparknä som förra året så kan jag lätt kapa tiden bara därför.

Sen vet jag ju att om jag kortar ned tiden och antalet raster vid raststugorna så kapar jag mycket tid där också.

Med det sagt så kom planen att ta personligt rekord och förhoppningsvis rejält detta år.

Ok, nu till mina mål.

A. Komma under 18 timmar.
DETTA ÄR SVÅRT IDAG MEN FULLT MÖJLIGT.
Detta är det som gäller.
Detta mål går att uppnå om jag håller igång hela tiden med blandade gå och löpmoment utan att direkt stanna, förutom att vid behov och i brådrasket ordna med utrustningen, dricka och vård av kropp.

B. Under 20 timmar.
Lite av ett måste för att få godkänt.

C. EN BUBBLARE!!
RUNT 16 TIMMAR.
Idag är det nog en omöjlighet men loppet får utvisa.
Går nog rätt snabbt att kassera c-målet men ändå.

Moroten är att, gör jag det hinner jag köpa en riktig öl i baren innan dom stänger.

Allt skit kan hända på 10 mil.
Det kan också bli alldeles alldeles underbart.

Tiden får utvisa så att säga.

Nä jag är verkligen påverkad inför detta lopp så jag avslutar detta nu.

Hörs när vi hörs.
Förhoppningsvis en Race report snart efter loppet.

måndag 15 juli 2019

Last Dance again.

På ämnet underhållning så har jag utfört två pass till efter jag skrev att det var sluttränat inför SAU. 🙈

Dom passen kanske inte gjorde så mycket från eller till i varken löpstyrka eller "övertränad"  men de var härliga på olika sätt.

Pass ett (1) var helt underbart. Bästa tempot för en social löptur. Vi joggade omkring på härliga stigar och pratande om allt jävla möjligt utan att ens notera en pulshöjning utöver skrattattckerna. Lättaste joggen i år.

Pass två ( 2️⃣ ) var 10 km asfalt och var också lugnt och fint. Mindre harmoniskt med tanke på hard courten men soligt och lika bra sällskap. Sista 2 km blev lite av en tuppfäktning med markant tempohöjning men nåt positivt skall väl 50 år på Tellus ha bidragit till så jag lockades inte med. Och såg till att jogga in i mål i sakta mak i efterhand.

Farten dödar så jag tog inga chansningar inför SAU.

Nåväl... NU är det sluttränat.
Skall eventuellt dra 1-2 joggpass på 15 minuter en kvart bara för att finjustera kroppen och utrustningen under veckan som kommer.
Men nu är det vila som gäller på riktigt
Ja du fattar.

Slut för idag.

Yeäääää!!

torsdag 11 juli 2019

Nu är det snart sluttränat MFers

Ja nu är det bara en vecka kvar till avfärd mot Nikkaloukta och Swedish Alpine Ultra.

Återkommer med målsättningar och sådant senare strax innan loppet.

Man är ju aldrig riktigt nöjd med träningen inför sådana här stora lopp (fysiskt jobbiga) men ja-ja jag har gjort det jag kunnat utifrån förutsättningarna.

Drog ett kort långpass igår och jag njöt samt myste första 14 km men sen efter en liten drickapaus blev benen trötta och jag fick ont lite överallt i underkroppen.
Blev ett kort långpass. 21 km. 😖🙈

BRA!

Nja inte uteslutande bra för jag blir ju rädd när min lilla sena vid knät får utstå kraftfulla påtryckningar från spända lårmuskler.

Men det som är bra är att då efter ett sådant dåligt generalrep kan jag trappa ned träningen och bara hålla igång lite fram till loppet.
Dåligt genrep resulterar ju i bra premiär. (lopp i detta fallet)
Det är sedan gammalt.

Återkommer.

måndag 8 juli 2019

Träningsläger

Extrem löpning är ofarlig.

............................................

.............................................

"Men helt riskfritt är det inte. Allt hänger på löparens beteende. Efter ett ultramaraton måste du vila från löpning i minst två dagar för att normalisera nivåerna på alla biomarkörer. Det ger hjärtat en chans att återhämta sig. Det är löparens viktigaste regel."

Vila i två dagar efter en ultra kan jag stå ut med.

Lätt!

"Ett ultralopp är ofarlig om du sköter återhämtningen. Det stämmer bra med människans utveckling. Extrema ansträngningar är en del av människans historia. Men människan har varit bra på att vila också."

Så vila också för bövelen.

På en promenad i ett samhälle passerade jag ett sådant där solariumtillhåll.
Finns det folk som solar solarium nuförtiden?
Är inte det lite ute såsom Iphone, CD-skiva och charterresor?

Var hos en av mina fina vänner häromnyss. Vi hade bland annat skjuttävling i slagskott. Jag vann med 103 km/h konfirmerat eller 106 enligt andra källor.
Min slagskottsteknink är långtifrån bra men Ibland är det bättre å skjuta hårt än tekniskt. Jag känner ingen som skjuter hockeyslagskott hårdare än mig. 🏒🥅

🙈

Det har varit en härlig semester som helhet men i denna bloggskrivelse har jag för avsikt att vinkla texten lite lätt till träningslägeromdömmen och skriva lite allmänt om olika trevligheter samt alternativa  upplevelser under semestern så ha överinseende med det.

MIDSOMMAR.

Vi drog till Björnö på Ingarö och förfirade midsommar. Hade suveräna dygn med bra tältplats, grill, harmoni och sköna promenader. På träningsformen blev det ett par kortare löppass och som komplement till tillkortakommandet med få långpass genomförde jag vandringar med MYCKET tung packning.
Det får duga.

Sedan blev det midsommarfirande i Långvik hos coach med frulla. Guldbra!

En fantastisk cool grej som jag naturligtvis inte testade på grund av kalljävlavatten är att på björnö finns en undervattensled att dyka som till och med har blindskriftskyltar på botten.
Alla skall med.
Coolt.
Då vet du det.

Omedelbart efter pre-semester-midsommarfirandet rullade vi i väg i finvolvo mot Dalarna County.
Vi var om man förklarar kortfattigt, på semester i fjällen.

Fjällresor är en förträffligt sysselsättning.
Det är dock ett heltidsjobb att vara i fjällen och ha bilsemester. Man har liksom för mycket grejor med sig för att komma ihåg och placera allt rätt. Man behöver rodda uppmärksamt och förhoppningsvis lyckas placera all i rätt ryggsäck när man parkerar och vandrar iväg till en tältplats längre upp på fjället.

Men på tal om träning så blir det bra fys när man får vandra fram och tillbaka till bilen för att hämta kaffet/löparkläder/gasolen!?
Inget som syns på Strava men bra träning.

Tankar på nattgammal is.
Vad har jag för utrustning och vart la jag den, vilka underbara vyer, jäklar vad varmt, oj vad mycket stenar, fiii fan vad det blåser... Det är för varm..  för kallt... vart kom alla myrorna i från. Jag är törstig. Ååååh vacker... jag fryser så, titta Solen, Nej det börjar regna. Knottjövlar! Var fan la jag nudlarna vi köpte på vägen. Synd att det inte blåser mer så myggen blåser bort.

FJÄLLEN.

Startade med Fulufjällets nationalpark där det var lite för barn/handikapp och familjeanpassat för att en bushcrafter 😉 🤪  skall vara helt nöjd.
Jomenvisst var det mycket mysroligt, vacker natur och många bra situationer där men  jag nämner bara lite snabbt två höjdpunkter från den platsen.

1. OLD TJIKKO. världens äldsta träd (rotsystem) 9950 år!

1B. Tältplatsen vid sjön med ett fräscht utedass sådär random utplacerat i vildmarksmiljö.

2. Försökte ta Världsrekord/Fasted known Time på att springa från Naturum upp till Njupeskärfallet. (Jag misslyckades och fick bara tredje bästa tid i världen men det var kul och brännde underbart i benen och bröst.)

2B. Ett par fina löppass i både trail och asfaltsvägmiljö med brutalt långa uppförlutningar.

Fick in fina höjdmeter och progressiva avslutningar för att klämma in kvalité på förhållandevis korta löpningar.

Efter Fulufjället rullade vi till GRÖLVELSJÖN.

Så jävla bra hak!

Grymt bra ställe för fjällvandring och ett riktigt himmelrike för löpträning.

Förutom vardagspromenaderna hit och dit för att fixa och se ditt och datt som inte registreras i träningsdagboken så avverkades vandringar upp på kalfjället och till olika sevärdheter så levererades det många bra stigningslöp.

Linné leden var en bra runda med kilometervis av konstant men lättlöpta stigningar.
Kändes lätt lätt och trots trötta ben funkade andningen i en skön jämn harmoni.
Absolut underbart att träningen börjar ge resultat och jag kunde gå in i mig själv och bara mata på uppför utan att lida.

Kan man njuta av uppförslut då är det kul.

MAT uti fjällmiljö är ett unikum. Nästan allt blir en riktig gormetmåltid i tältet medan man samtidigt mycket tveksamt skulle uppskatta käket hemma vid köksbordet.

Jag återkommer med en friluftsmatrecension i senare läge men ett exempel är..

Och mer klasskäk.

Vet du? Att ringa skatteverket är en berg och dalbana i känslor.

Som igår när jag ringde och datarösten fintade mig med sina konstpausar.

"Du har för närvarande plats....nummer...

1 ✌
......

100 🙉
.....

34 😭

I kön."

Det kan knäcka även den tålmodigaste.

Som avslutning på semestern och träningsveckan åkte vi till några vänner vid Siljans stränder. Där firade vi second midsommar. Mycket avslappnande och lattjo.

På träningsfronten blev det ett bra långpass som startade i Gesunda. Två varv upp på berget och sen delar av Buudrundan innan jag hoppade på Siljanleden mot campen. Mycket jobbigt pass med jobbig terräng och backar. Närmare 4 timmar hårt jobb i dalarnas urskog. Kom i mål helt urlakad.