lördag 25 juni 2016

AT-REPORT.

21/6
Dag 4. Tror jag.
Jotack dagen blev bra, sol och gaaanska lätt på slutet. Vyerna var långt ifrån lika häftiga som igår men helt ok förstås. Stannade i en typ toppstuga och åt lunch då fick jag nätmottagning och en del mess ramlade in men jag kunde inte skicka något för nätet försvann med vändande post. Imorgon blir hårt som attans igen för då blir det upp på något som heter Presidentials och är en ansenlig rad berg med presidentnamn.
Ett av problemen är att man måste planera dagen lite halvnoga  för har man väl kommit upp, måååste man ned. Det är olagligt att campa ovanför trädgränsen. Ja sen finns det ingen vatten heller.
Med tur kan jag komma åt å ladda mobilen annars kommer jag definitivt vara helt borta från etern i säkert tre dagar. 😢
Jag mår bra men musklerna värker rejält. jo men jädrar vad öm jag är i kroppen. Lite ovan.
Det är vandring from dusk to dawn nu men förhoppningsvis blir det betydligt mer soft och campingliv om tre - fyra dagar efter   presidentials.
Ooh lite trötttrög nu.
Måste sova.
Revelj 05.30 imorgon för att hinna med att göra dom miles som behövs imorgon.
--------
Onsdag 22/6
Startade med väldigt lätta 7 miles från våran
stealthcamping site.
Vi avverkade alltså 7 miles (12 km) innan 09.00 och liftade snabbt in till en väldigt liten byhåla. I det samhället fanns en liten kombinerad mataffär/alltiallobutik och mötesplats. Vi behövde lite resupply och ladda telefon/kamera.
Efter uträttat ärende inklusive
en ordentlig amerikansk frukost
liftade vi tillbaka till trailen med en riktig bondlurk.
Sedan började vandringen upp mot The Presidentials.
Bestigningen av multipla toppar på 15-1800 m hade bara påbörjas när det började tokregna. Uppe på och omkring topparna blåste det galet kallt och jag var tvungen att köra på hårt utan raster för att inte frysa ihjäl. På riktigt..
Människan mot naturen, härligt.
Som tur var hade jag ordentligt ombyte kläder att ta till när jag var klar för dagen annars hade det gått illa..
Det var riktigt hårt och kallt.
Trots regnet eller förmodligen tack vare regnet gick det undan. Spänningen att inte halka ned från bergen och att det var så kärvt gjorde att det blev den roligaste hikingdagen på denna resa.
Slutade med att jag spenderade natten på en Hut☆ och körde en så kallad work for stay. Det innebär att man sopar golvet och viker ihop filtar eller diskar. För detta får man övernatta inomhus  och rejäl frukost där.

☆ stuga för övernattning och så kan man köpa varm mat.

23/5
Förmiddagen
blev helt underbar med fantastiskt väder så trots att jag passerade 3 peaks innan lunchfinalen där Mt. Washington besegrades var humöret på topp. (Pun intended)
Mt. Washington är lite mytomspunnet då det alltid blåser hårda vindar.

Berget är känt för sina oförutsägbara väderomslag, och innehar rekordet för högsta vindhastighet som uppmätts på marknivå (372 km/t) som uppmättes 12 april 1934. Medeltemperaturen under året ligger på typ cirka ungefär +7.
Klättringen upp var superlätt
(hur lätt allt är sitter förstås i huvudet 😀)
och vädret var helt perfekt med sol och bara jättemycket blåst.
Eftermiddagen
Var lite mer av en pina. Jag vrickade foten och sen fortsatte jag med det 4 ggr till. Tröttheten smög på, 14 kg ryggsäck nedför  och smärtorna av att aldrig kunna ta ett platt steg dödade humöret.
Efter en second lunch bestående av 3 ibuprofen, kaffe och proteinbars tejpade ja ihop foten med silvertejp och det blev snudd på trevligt igen.
24/6
Var en ♡"Nero" och jag gjorde bara 10 km så skit i den dagen.
Eller jag gillade den, fast det hände inte så mycket coolt.
♤ Nero är en nästan zero. Dvs få mil avverkade. halvdag för bövelen. Zero är noll miles ju.)

25/6
Lördag.
ZERO DAY.
Idag hike-ade jag extremt lite.
Typ en km till Pinkham Noch visitor center och vinkade av mina Amerikanska vänner som tog bussen hem. Åt rejäl frukost på centret och bara chillade. Sedan gick jag tillbaka och organiserade utrustningen och tog hand om kroppen. När jag tyst som en puma småpromenerade i området stötte jag på en räv. Rävar är blyga så den drog iväg som dagens avlöning. Inget kortbevis att presentera alltså. Ja, jag hänger i PN nu för att ladda upp luren men snart skall jag dra vidare en mile (1.6km) till Wildcat ski resort och smygcampa.
Det ligger till så att varför jag vilat halva dagen i går och hela idag är för att jag tänker delta i en trail - tävling i morgon. Upp & ned för Wildcat Mountain. 7.5 km. 😂
Mer om det och så annan gång.