fredag 3 april 2015

Lite längre

Då jag pga sjukdom inte har några färska pass att skriva om lägger jag upp (igen) ett gammalt opublicerat pass.

"Igår" drog jag ut på ännu en liten löptur i naturen. Denna gång valde jag att springa Sörmlandsleden från Huddinge till Handen. Jag hade talat med Coach Johan innan och han tyckte att det lät som en synnerligen god ide´ men kommenterade det hela med att:

- "Det är nog säkert närmare 2 mil"

Varpå jag sa:

- "joo det kan nog till och med vara lite längre"

Och det var det.

Jag tog i vanlig ordning på mig ryggsäcken som för dagen innehöll några energibars, ett klädombyte, mobil/nycklar samt annat krimskrams, och så 1.5 liter vatten för viktens skull och för att jag älskar att dricka vatten lite då och då när jag kutar. Vikten på ryggan slutade på behagliga 4.5 kg. Suunto j-vulen vägrade starta så för att ha lite koll på tid och rum laddade jag ned en sån där löpar-app. Första 6 km var lätt som en plätt men trots det tog jag fram stavarna för att ha som backup ifall jag skulle snubbla eller trampa snett. Det var också ett tjock bra tillfälle att mumsa i mig lite energi och vatten. Stark som en björn matade jag på bra i uppförsbackarna. Vid 15 km började energin tryta litegrann igen så jag tog en bar till och det sista vattnet. Fint som snus. (På tal om snus så snusade jag ingenting på hela löpturen). Leden blev väldigt snygg och lättlöpt ett par km så jag kände mig som Emilie Forsberg för en stund.
En väldigt kort stund. När jag efter 19 km kom fram till ett vindskydd med tillhörande informationstavla fick jag den (o)trevliga upplysningen att det var 13 Km! kvar till Handen. Sorgligt att erkänna detta, då jag brukar vara mer mentalt starkare än så på mina långturer, men den vetskapen gjorde att jag började känna trötthet på riktigt för första gången. Tack och lov så passerade jag några fina sjöar och mysiga tältplatser att drömma om. Jag älskar att tälta. Där försvann en hel del löpmeter under filosofiska tankar. Sista 5 var jag riktigt hungrig så jag sprang mest och snubblade på elaka stenar, spottade och svor. Precis när jag desperat började längta efter pizza och öl kom jag ut ur skogen och
Rudans-gård/Handen uppenbarade sig. Trevligt, trevligt... Så var 31 kilometer med blöta fötter, tunga motlut och miljarders rötter över. Det var helt enkelt en underbar runda på lite mer än 2 mil :)